Navigatie

Beginnen bij het begin: dat ga ik doen met deze eerste blogpost. Ik ga je meenemen in het proces dat ik heb doorlopen in het eerste jaar als onderneemster!

Inmiddels bestaat Beadz Jewellery al iets langer dan 2 jaar. De tijd is omgevlogen, maar laten we eerlijk zijn: het is niet altijd makkelijk geweest. Als het alleen maar rozengeur en maneschijn zou zijn, dan zou iedereen gaan ondernemen!
Als (jonge) startende ondernemer loop je tegen allerlei vraagstukken aan. Bijvoorbeeld: hoe werkt dat nou, inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Moet ik een zakelijke rekening openen? Hoe kom ik aan mijn eerste klanten? Hoe start ik een administratie op? Hoe maak ik uberhaupt mijn eerste factuur en hoe werkt die BTW aangifte eigenlijk?

Ik neem aan dat je al weet wat je wilt en wat voor soort bedrijf je wilt gaan starten. Dus daar gaan we het nu ook niet over hebben. Ik wil vooral vertellen welke uitdagingen jij tegen gaat komen in je eerste jaar!

1. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel: ja of nee?
Als je écht een bedrijf wil starten, winst wil gaan maken en niet alleen hobbymatig geld wil verdienen kan ik je altijd aanraden om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Voordat je bij de Kamer van Koophandel terecht kan (nee, je kan daar niet zomaar binnenlopen om je in te schrijven) maak je een afspraak en moet je wat formulieren invullen. Een aantal vragen die op het eerste gezicht vrij simpel lijken.
Bijvoorbeeld: hoeveel winst wil je gaan maken, of hoeveel klanten denk je te gaan hebben?
Nou, bedenk dat maar eens als je net gaat starten. Je wilt vast heel veel, maar gaat dat ook lukken? En hoe ga je dat dan doen?
Als je echt graag een bedrijf wil opstarten zijn dit wel belangrijke vragen om over na te denken. Waar ga jij je klanten vandaan halen, hoe ga jij je geld verdienen?
Doorzetten is hier ook een belangrijk puntje. De medewerker van de Kamer van Koophandel vroeg aan mij bijvoorbeeld of ik mijn bedrijfje niet lekker hobbymatig wilde houden en wilde me zo eigenlijk van mijn inschrijving weerhouden. Maar dat wilde ik niet! Ik ben er voor gegaan en heb nu een nummer van inschrijving en een btw nummer.
Over dit soort zaken (waar je biijvoorbeeld je btw nummer nodig voor hebt) kun je alles lezen op de website van de KvK.

2. Het leed dat administratie heet...
Ik zal er maar meteen heel eerlijk over zijn: administratie en ik zijn niet de beste vrienden. Ik vind het iedere keer weer verschrikkelijk om btw aangifte te doen en facturen te maken. Wel heb ik uiteraard wat tips die ik je mee wil geven.
- Open een zakelijke rekening!!
Zo houd je je privé en zakelijke transacties gescheiden en dat is wel zo overzichtelijk. Een zakelijke rekening openen kan bijvoorbeeld bij de Rabobank het eerste jaar gewoon gratis. Daarna moet je per maand een klein bedrag betalen voor je zakelijke rekening. Je krijgt een bankpas en kan een bedrijfsspaarrekening openen. Hierdoor kan je ook weer makkelijk je winst opzij zetten.
- Een standaard factuur maken in excel
Ik heb een standaard factuur sjabloon met logo, adresgegevens en rekenformules gemaakt (geinteresseerden mogen me mailen, dan stuur ik hem door!). Deze vul ik iedere keer weer in en daar maak ik een PDF van. Kost niks, en werkt perfect. Mocht je trouwens een webshop hebben via Mijnwebwinkel: alle verkopen via dit systeem worden automatisch verwerkt en er wordt ook automatisch een factuur gemaakt.
- Een makkelijk & goedkoop administratiesysteem
Als je via de 'bank' je geld binnenkrijgt dan hou je een bankboek bij, als je contant geld ontvangt, hou je een kasboek bij. Deze twee 'boeken' zijn uiteindelijk de basis van je administratiesysteem en zijn straks ook je leidraad om BTW-aangifte te doen.
Je kan deze 'standaard' downloaden via google.
- Huur een boekhouder in (als dat mogelijk is)
Ik heb het geluk dat ik vrij snel de kosten van een boekhouder voor de grotere aangiftes kon dekken. De BTW aangiftes doe ik wel zelf, maar de jaaraangifte (en alle moeilijke balans-berekeningen) hoef ik niet meer zelf te doen. Ook fijn: aan je boekhouder kan je alles vragen rondom facturen en andere 'papieren' zaken. 

3. Hoe kom ik aan mijn klanten?
Het zou super fijn zijn als ik voor iedereen hetzelfde advies kon geven, maar dat gaat helaas niet. Het enige wat ik kan vertellen, is dat het niet allemaal komt aanwaaien. Je moet aan de bak!
En met aan de bak bedoel ik... lef hebben. Het lef hebben om de telefoon te pakken en potentiële klanten te bellen, hoe spannend dit ook is. Ik heb dit met zweethandjes en gestotter ook gedaan en dat heeft me uiteindelijk mijn eerste klanten opgeleverd. Zonder lef, geen groei. 
En ik kan je ook vertellen dat het SUPER VET is als je je eerste verkopen doet. Je haalt hier heel veel energie en positiviteit uit, wat je natuurlijk nodig hebt om door te zetten en je bedrijf draaiende te houden. 
Belangrijk is om te bedenken waar je heen wilt met je bedrijf. Wat is je doelgroep klanten en waar kun je deze bereiken? 

4. Maak contact met andere ondernemers
Social media is heel krachtig. Ik raad je sowieso aan om een bedrijfspagina aan te maken en andere ondernemers te gaan volgen. Over hoe je dit aanpakt, zal ik later een andere blog schrijven. 
Een tip die ik je ook wil meegeven is om contact te zoeken met andere ondernemers. Er zijn heel veel vriendelijke (soms ook minder vriendelijke) ondernemers te vinden op bijvoorbeeld Instagram. Veel ondernemers lopen tegen dezelfde uitdagingen aan en bijna iedereen vindt het leuk om een ander te helpen. Zo leer je super veel van elkaar.

Zo: dat wat vast en hele lap tekst! Stel me gerust vragen via Instagram, want: we rise by lifting others! Ik vind het super leuk om berichtjes van jullie te krijgen.
Tot de volgende!

© 2018 - 2019 Beadz Jewellery | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.